Servicii şi beneficii disponibile

Servicii si beneficii disponibile

Este important să fii informat despre toate drepturile și serviciile de care poate beneficia copilul tău și să urmezi pașii necesari pentru obținerea lor. Acesta poate părea, uneori, un proces anevoios deoarece implică timp și efort, energie și răbdare pentru obținerea de acte, documente și evaluări de la mai mulți specialiști sau instituții, însă cu cât ești mai bine informat, cu atât mai repede copilul și familia ta se pot bucura de aceste beneficii. 

În cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului (D.G.A.S.P.C) din orașul sau județul în care locuiești funcționează Serviciul de Evaluare Complexă a Copilului (S.E.C.C.). 

Procesul de evaluare a acestui serviciu are drept scop menținerea, îmbunătățirea sau creșterea calității vieții copilului prin următoarele acțiuni interconectate:

  1. Încadrarea în grad de dizabilitate, care conferă drepturile prevăzute de legea specială, și
  2. Planificarea serviciilor de abilitare și reabilitare și/sau a serviciilor psihoeducaționale cu monitorizarea și reevaluarea periodică a progreselor înregistrate de copil, a eficienței beneficiilor, serviciilor, intervențiilor și a gradului de satisfacție a beneficiarilor.

Actele necesare pentru evaluarea copilului în vederea încadrării în grad sunt următoarele:

  • certificatul medical completat de medicul specialist din cadrul spitalului unde este în evidență copilul, în original și copie (în certificatul medical tip A5 se trece diagnosticul complet - boala principală, boala asociată și alte boli și codul de boală prevăzut de clasificația mondială a maladiilor, respectiv CIM-10);
  • fișa medicală sintetică de la medicul de familie;
  • bilete externare spital (toate existente) și alte acte medicale adiționale certificatului medical (audiograma, spirograma, echodoppler, scrisori medicale, etc);
  • fișă psihologică completată de un psiholog clinician înregistrată, ștampilată și semnată;
  • ancheta socială de la primăria de domiciliu;
  • copii xerox ale următoarelor documente: certificatul de naștere al copilului, carte de identitate părinți, certificat de căsătorie sau sentință de divorț (unde este cazul).

În funcție de stadiul bolii/afecțiunii, copilul poate fi încadrat de către comisia de evaluare într-unul dintre următoarele grade de dizabilitate: GRADUL 1 (grav, cu sau fără asistent personal/indemnizație de însoțitor),  GRADUL 2 (accentuat) și GRADUL 3 (mediu).

E important să știi că accesul în cadrul Programului de Intervenție Timpurie, în județele unde aceste servicii sunt disponibile, nu este condiționat de Certificatul de Încadrare în grad de handicap. Este decizia voastră, ca familie, dacă alegeți să beneficiați de drepturile și beneficiile oferite prin acest certificat. Însă, pentru înscrierea copilului în cadrul Centrului de Intervenție Timpurie este necesar Certificatul de orientare școlară și profesională eliberat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (C.J.R.A.E.) din județul de care aparțineți.

Documentele necesare pentru eliberarea Certificatului de Orientare Școlară/Profesională sunt: 

  • copie a actului de identitate a copilului (certificatul de naștere);
  • copie ale actelor de identitate ale părinților/reprezentanților legali;
  • copie a documentului prin care se face dovada că persoana care depunde cererea este reprezentantul legal al copilului (hotărâre a instanței/hotărâre a Comisiei pentru Protecția Copilului); în cazul în care părintele și-a schimbat numele: certificat de căsătorie;
  • copie "conform cu originalul" a anchetei sociale de la SPAS/DGASPC de sector (valabilitatea documentului: 6 luni);
  • copie "conform cu originalul" a fișei medicale sintetice de la medicul de familie (valabilitatea documentului: 12 luni);
  • copie "conform cu originalul" a certificatului medical tip A5 de la medicul de specialitate (valabilitatea documentului: minim 12 luni);
  • copie "conform cu originalul" a fișei de evaluare psihologică de la un psiholog clinician (valabilitatea documentului: 3 luni);
  • fișă psihopedagogică (completat de învățător/diriginte, unde este cazul);
  • copie "conform cu originalul" a foii matricole (cls. I-XII) sau adeverință (preșcolar-clasa pregătitoare) care atestă înscrierea copilului în unitatea de învățământ și o adeverință care atestă înscrierea elevului/elevei în clasa respectivă;
  • în scopul prelungirii: o copie a Certificatului de Orientare școlară/profesională;
  • în caz special: Certificat de Handicap actualizat.

* în mare parte, sunt aceleași documente ca în cazul Certificatului de Încadrare în grad, așa că le poți rezolva pe amândouă relativ în același timp, cu specificația că ele sunt eliberate de instituții diferite, respectiv D.G.A.S.P.C . (pentru certificatul de încadrare în grad ) și C.J.R.A.E. (pentru certificatul de orientare școlară și profesională)

În baza certificatului de orientare școlară și profesională, copilul beneficiază gratuit de terapii specifice, primește lunar o alocație de hrană precum și o sumă de bani destinată achiziției de îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, acordată în 2 tranșe (prima tranșă acordată în perioada aprilie-iunie, iar a doua tranșă în perioada octombrie-noiembrie, potrivit Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017).

În plus, dacă copilul cu cerințe educaționale speciale (CES) are și certificat de încadrare în grad de handicap, beneficiază de majorarea cu 50% a drepturilor financiare acordate, potrivit Legii nr. 272 din 21 iunie 2004.

Pentru informații de actualitate privind legislația în vigoare de acordare a drepturilor copiilor cu CES te poți adresa serviciului de asistență socială din cadrul instituției de învățământ special din orașul/județul în care locuiești.